Domácí vzdělávání: pro a proti
To by si svého školáčka pěkně učili doma a dvakrát do roka by s ním zašli do školy, kam by byl přihlášen, na přezkoušení. Jelikož jsou zodpovědnými rodiči a berou tuhle otázku opravdu vážně, sepsali si seznam všech pro a proti.
Začněme tedy těmi PRO:
Rodina nebude muset měnit svůj zaběhaný režim. Jsou totiž zvyklí později vstávat, v poklidu posnídat a v polovině dopoledne se pustit do svých povinností, ale nedělá jim problém tyto povinnosti natáhnout třeba do večera. Členové rodiny si budou sami svobodně vytvářet svůj denní režim bez zbytečného stresu.
Jeden z členů rodiny má dostatek času, trpělivosti a chuti s malým školákem objevovat a bádat, ba dokonce si to s ním hodlá užívat.
Rodiče se nebojí zodpovědnosti z toho, co bude jednou malý školák, až vyroste ve velkého studenta, umět.
Budou se vzdělávat individuálním tempem jejich malého badatele, přizpůsobí se jeho zájmům, nadání, preferencím.
Nebudou závislí na školních prázdninách při výběru zájezdů, dovolené. Budou se totiž moci vzdělávat i tam, leckdy dost netradičním způsobem.
Odpadnou trápení se školní šikanou, s tím, zda si malý školák „sedne“ či „nesedne“ s paní učitelkou. Pravděpodobně z něj následkem toho vyroste opravdová osobnost.
Domvzdělávání je efektivnější, domškoláka nikdo nebrzdí, na nic a na nikoho nemusí čekat.
Pokračujme ale také několika PROTI:
Domškolák bude pravděpodobně tak trochu izolován od běžné populace. Bude se stýkat jen se členy své sociální bubliny, se sourozenci, širší rodinou, přáteli rodičů a podobně. Je možné, že pak nebude připraven na život v reálném světě mezi reálnou populací. Možná také nebude tak psychicky odolný, bude z něj tak trochu „skleníková kytička“.
Ten z rodiny, který bude domškoláka vzdělávat, může tíhnout k určitému typu učení, předávání informací a zkušeností. Ve škole je učitelů víc a je to sociálně pestřejší.
Domškolák se hůře učí sociálním dovednostem, přizpůsobení se řádu, dodržování pravidel. Záleží pak na rodině, jak si nastaví pravidla a jak trvá na jejich dodržování.
Domškolák bude přijímat jen podněty od „těch svých“, podněty zvenčí mohou být omezené.
Společenský domškoláček může bez smečky strádat, zvláště pokud navštěvoval mateřskou školku a má tam kamarády. Pravděpodobně bude muset také ustát společenský tlak (otázky typu: Tak už chodíš do školy? Jaké bylo vysvědčení? ).
I psychicky se musí člověk otužovat. Ve třídě, kde je dvacet dětí, se neděje všechno vždycky tak, jak se to malému školákovi líbí. Ve škole se učí vyrovnávat i s tím. Učí se řešit konflikty, omluvit se, reagovat na odlišnosti těch druhých, ale i pracovat se svými emocemi a impulsivitou.
Co tedy rodina z budoucího školáčka bude chtít jednou mít? Opravdu nezávislou, nekonformní osobnost? Empatickou bytost, která má pochopení pro odlišnost těch druhých? Poslušného vykonavatele příkazů nadřízených? Společenského člověka, který dokáže bez problémů vyjít s ostatními lidmi? Zdravě sebevědomého jedince?
Odpovědi na tyhle otázka nejsou tak jednoduché, jak by se mohly zdát. V domácím vzdělávání je to totiž zrovna tak jako v běžné škole zejména o lidech. Pokud se školáček dostane do dobrých rukou, má určitě vyhráno. A pak není tak důležité, jestli je vzděláván doma nebo v nějaké kvalitní instituci.
Martina Studzinská
Máj - lásky čas?
"Byl pozdní večer, první máj. Večerní máj - byl lásky čas." Tak praví básník. My starší máme s prvním májem spojené prvomájové průvody. O nich jsem psala před rokem. Jaká je ale původní májová tradice?
Martina Studzinská
Malé i velké čarodějnice, ke startu připravit!
Zítra vzplanou na mnoha místech ohromné vatry. Budou se pálit čarodějnice. Co o této tradici víme a co se můžeme domnívat? Jaké je poselství téhle zvláštní noci?
Martina Studzinská
Jak dlouho by se tady válel?
Neznalost zákonů neomlouvá. A to ani těch přírodních. Pokud věci necháme být tam, kde jsou, možná se nám vzniklá zátiší nebudou ani za mák líbit.
Martina Studzinská
Toaletní papír, životní filosofie a všechno to kolem
Napadlo vás někdy zamyslet se nad takovou běžnou věcí denní potřeby, jakou je obyčejný toaletní papír? Aneb co také musí řešit pedagog na Den učitelů.
Martina Studzinská
Když se zblázní hodiny
Už jste si toho taky všimli? Hodiny jsou symbolem naší volby, našeho směřování v čase nám vyměřeném. Mám dojem, že to platí hlavně pro ty klasické, s ručičkami. Jakmile se pokazí, měli bychom se nad sebou zamyslet.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů
Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....
Jaká práce lidem zbyla? Spolupráci s OpenAI vedou z médií i Financial Times
Financial Times (FT) se stal prvním významným britským zpravodajským médiem, které uzavřelo...
Špehovali, zpřístupňovali trezory. Jak se ruští „krtci“ ve Vrběticích činili
Série výbuchů a incidentů v Evropě, včetně explozí v muničním areálu ve Vrběticích z roku 2014,...
Rušení GPS se vyostřilo. Dvě letadla z Finska do Estonska nedoletěla
Pobaltské země varovaly, že rušení signálu GPS, ze kterého je obviňováno Rusko, by mohlo způsobit...
- Počet článků 188
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 587x