Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Odposlechnuto v socce: Tentokrát o mateřské péči

Svoji upachtěnou a ustaranou maminku opěvoval nejeden básník. Básníci jim tedy alespoň vzdávají hold. Na rozdíl od zbytku národa.

Bylo náledí a já jsem se bála jet do města autem. Přenechala jsem tedy jízdu po zledovatělém povrchu profesionálům a cestou tam i zpátky jsem se kochala zasněženou pohádkově běloučkou krajinou. Asi v polovině cesty chytím oblíbené rádio Vltava, což nemá chybu. Pak už mi, bohužel, nezbývá, než nechtěně poslouchat řeči svých spolucestujících. Někdy je z toho i téma na článek. Jako třeba včera při zpáteční cestě.

Stojím ve frontě na bus, přede mnou dvě postarší paní. 
"Dobrý den, kdepak jste byla? Ale hlídala jsem dceři tu naši drobotinu. Dovolenou nedostala, ve škole mají volno, tak kam by je jinam dala? Byli jsme v ZOO a potom jsme navštívili našeho dědu. Už mu bude na jaře devadesát a pořád je čilý. Ještě že tak. Nevím, kde mám běhat dřív. Do práce ještě chodím, ten můj už je pár měsíců doma, tak z čeho bychom žili? Těch mých pár korun je teď naše jediná jistota. Dcera potřebuje pomoc a dědečka ve městě napospas taky nechat nemůžu."
"Já vím, co to je. Mojí mamince je pětaosmdesát a nebýt mne a televize, zapomněla by dočista lidskou řeč . Mladí zkrátka nemají čas. Mají svého dost. A hlídat naši malou budu o jarních prázdninách celý týden. Snad bude aspoň sníh, aby si to u nás užila."

Nastupuji do přijíždějícího vozu a po usazení na sedadle si nasazuji sluchátka. Jenže jak už jsem psala výše, moje oblíbená stanice po přejezdu jednoho horizontu začne chrchlat, až zmizí mým uším docela. A já jsem zase nucena nechtěně vstupovat do životů svých bližních.

Tentokrát úryvek telefonního hovoru: "Tak už se konečně odstěhoval. Bydlel u mně i se svojí slečnou. Ty účty za vodu a za elektřinu, no hrůza! On mi na to vždycky sice přidal, ale ten binec v kuchyni a v koupelně, co jsem po nich musela uklízet! A ty jejich noční návraty! Všechna menší děcka byla vzhůru. Jenom teď nevím, z čeho ten byt budu platit. On mi přece jenom pár stovek přispěl. Těch pár korun, co beru, mi na všechno nestačí. A bydlí tam se mnou ještě ty tři mladší. Jejich tátové? Jeden je zavřenej a druhej je prý nezaměstnanej. Vydělá si na brigádách a příjem nepřizná. A já už mám dva úklidy a pořád máme málo. To víš,děcka chtějí svoje."

Paní ukončila hovor a já slyším:
"Hele, to je fakt dobrá věcička! Co to stálo?"
"Asi šest litrů. Ale znáš to, vyděláš, pustíš."
"Já myslela, že studuješ."
"Studuju a pracuju, abych moh´taky žít na úrovni, ne?"
"A co děláš, jako, že si můžeš dovolit takový hračičky?"
"Aj tý. Tři kila na hodinu. Dobrý ne?"
" To ujde."
"To víš, máma by chtěla, abych jí prej přispíval, ale má do mejch šestadvaceti tuhletu vyživovací povinnost, tak ať se stará, ne?"

Autobus přibrzdil v naší obci a já už jsem se nic dalšího ze života svých spolucestujících nedozvěděla. Naštěstí. I tak jsem měla těch pár desítek metrů k nám domů o čem přemýšlet. Kdopak vám to, milé maminky, tenhle přetěžký úděl asi nachystal?

Autor: Martina Studzinská | sobota 4.2.2017 12:17 | karma článku: 20,52 | přečteno: 690x
  • Další články autora

Martina Studzinská

Máj - lásky čas?

"Byl pozdní večer, první máj. Večerní máj - byl lásky čas." Tak praví básník. My starší máme s prvním májem spojené prvomájové průvody. O nich jsem psala před rokem. Jaká je ale původní májová tradice?

2.5.2019 v 16:39 | Karma: 6,35 | Přečteno: 167x | Diskuse| Ostatní

Martina Studzinská

Malé i velké čarodějnice, ke startu připravit!

Zítra vzplanou na mnoha místech ohromné vatry. Budou se pálit čarodějnice. Co o této tradici víme a co se můžeme domnívat? Jaké je poselství téhle zvláštní noci?

29.4.2019 v 19:36 | Karma: 8,40 | Přečteno: 182x | Diskuse| Ostatní

Martina Studzinská

Jak dlouho by se tady válel?

Neznalost zákonů neomlouvá. A to ani těch přírodních. Pokud věci necháme být tam, kde jsou, možná se nám vzniklá zátiší nebudou ani za mák líbit.

21.4.2019 v 21:44 | Karma: 16,76 | Přečteno: 501x | Diskuse| Ostatní

Martina Studzinská

Toaletní papír, životní filosofie a všechno to kolem

Napadlo vás někdy zamyslet se nad takovou běžnou věcí denní potřeby, jakou je obyčejný toaletní papír? Aneb co také musí řešit pedagog na Den učitelů.

28.3.2019 v 21:24 | Karma: 15,01 | Přečteno: 456x | Diskuse| Ostatní

Martina Studzinská

Když se zblázní hodiny

Už jste si toho taky všimli? Hodiny jsou symbolem naší volby, našeho směřování v čase nám vyměřeném. Mám dojem, že to platí hlavně pro ty klasické, s ručičkami. Jakmile se pokazí, měli bychom se nad sebou zamyslet.

16.3.2019 v 9:31 | Karma: 13,43 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusko do konce srpna zakázalo vývoz cukru, chce zajistit stabilitu na trhu

4. května 2024  7:16

Rusko přechodně zakázalo vývoz cukru ze země. S odkazem na vládní nařízení o tom píší ruské tiskové...

Španělské ministerstvo se rozhodlo zrušit cenu býčích zápasů. Vyvolalo kritiku

4. května 2024  7:05

Španělské ministerstvo kultury se rozhodlo zrušit národní cenu býčích zápasů. Informoval o tom...

Do konce roku by se mohlo konat další jednání české a ukrajinské vlády, řekl Fiala

4. května 2024  6:48

Do konce letošního roku by se podle premiéra Petra Fialy mohlo konat další společné jednání české a...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč

  • Počet článků 188
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 587x
Jsem sběratelka zajímavých moudrých a poučných příběhů. Potkávám je při svojí práci s lidmi. Některé jen proplují kolem a jiné mi nedají pokoj, dokud je prostě " nenadatlím".

Seznam rubrik