Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šeredně nevýhodná smlouva

Často něco příliš chceme nebo naopak nechceme a upsali bychom se třeba čertu, jen kdyby naši situaci změnil. No a pak se divíme. Je to jen fikce, ač ze života. Na čerty nevěřím.

  Jarmila se vrátila ze hřbitova. Manželův hrob byl upravený, ale ona byla unavená, prokřehlá a plná vzpomínek na mnohaleté nepodařené manželství. Nebylo jí dobře. Uložila se na pohovku, přikryla se plédem a usnula.
Nad pohovkou visel obraz Mefista...
"Tak jsem tady skrzevá tu smlouvičku, milostivá", ozvalo se jí nad hlavou.
"To nemůžete přece myslet vážně, jakou smlouvu?"
"Jó, takhle se kroutí všichni," usmál se Mefisto, "Nejdřív by brali výhodičky, to ano, ale když mají potom obětovat dušičku, to se začnou kroutit a zapírat."
"Já jsem ale netušila, že cenou za splněné dívčí přání je moje duše. U každé smlouvy musí být tohle přece jasně uvedeno." Bránila se.
"Když milostivá ráčila tenkrát tak spěchat, aby už bylo podepsáno, že si smlouvičku nestačila dočíst jaksi až do konce," usmíval se vítězně pekelník.
"Bylo mi osmnáct a žila jsem v příšerných podmínkách", pokoušela se obhájit spíš sama před sebou než před Mefistofelem. "Šla jsem doma z rány na ránu, nikomu jsem se nezavděčila. Měla jsem odmala pocit, že jim všem překážím. Potřebovala jsem odtud pryč, byla to otázka života a smrti. A nezapomeňte, jaká byla tenkrát doba. Dnešní děvčata to mají o moc jednodušší. Copak bych mohla jít sama někam do podnájmu? Bez peněz, nic jsem pořádně neuměla. Jediné, čím jsem se mohla ohánět, byla čerstvá maturita. Potřebovala jsem k tomu kroku energii, i když byla ze samého pekla."
"To je sice všechno svatá pravda," uplivl si pekelník, "ale pořád to nic nemění na tom, že tvoje duše náleží peklu. Tak jsi to stvrdila svojí vlastní krví a tak to prostě je."
Zamyslila se. Stálo jí to tenkrát vůbec za to? To se ví, že stálo! Ten mladíček z lepší rodiny, který jí nadbíhal, se jí sice nijak zvlášť nelíbil, ani nijak spřízněná duše to zrovna nebyla, ale nabízel jakési východisko ze situace, jež se jí tenkrát jevila bezvýchodnou. Není divu, že se upsala i čertu, jen aby si ji vzal a z té jámy lvové si ji odvedl. To ovšem tenkrát netušila, že se dostane z jedné jámy lvové do jiné. Nebo možná spíš z bláta do louže. Teď už ji sice nikdo netloukl, ale ponížení si užila taky dost.
" No dobrá, můžeš mít pravdu", připustila." A co bych tam jako u vás v tom pekle dělala?"
"Jak jako, dělala?" Podivil se pekelník. "Ty by ses tam prostě v hrůze smažila a trpěla. To máš v popisu práce."
"No a máte tam na to nějaké ty rekvalifikační kurzy? Jako třeba jak se zhroutit a tak?" Opáčila zvědavě.
"To vy smrtelníci umíte daleko líp, než my, čerti," ušklíbl se spokojeně Mefisto. "Taková muka, jako vy sami sobě, my vám nachystat neumíme. Navíc musíš mít na toho svýho povedenýho manžílka pořádnou pifku. Podváděl tě s každou sukní, peníze si na to ulíval a ty aby ses mu doma starala o děcka, obskakovala ho a velebila a dohlížela na dům. Ale že jsi to ty, povím ti něco, co ti ten tvůj příchod k nám do pekla trochu zmírní: Smaží se u nás taky. On totiž taky podepsal smlouvu, aby si tě získal. Tušil tenkrát, že se ti moc nezamlouvá."
"Tak to je mi ho moc líto. Já už jsem mu dávno všechno odpustila. Kdo dneska žije šťastně, že? A pak, nebýt jeho, neměla bych ta svoje báječná děcka."
"Vždyť na tebe kašlou!" Teď se čert dopálil. "Jeden je kdesi v Tramtárii a ta druhá na tebe věčně nemá čas. Jsi tu jako ten kůl v plotě!" Řval, jako by chtěl překřičet celé peklo.
"Ale já jsem je nevychovala proto, aby tu se mnou seděli, neschopní beze mne existovat. Mne těší, že jsou oba spokojení. A abychom to nezamluvili, bude mne tam někdo potřebovat? Budu u vás aspoň trošku užitečná?"
"K nám se nechodí, aby byl jeden užitečný!" Řval pekelník nepříčetně. "O takovej materiál, jako jsi ty my tam nestojíme." Teď už se trochu uklidnil. "Ale zadarmo tu svojí výhru mít nebudeš. Aby ses naučila trochu se zaživa smažit, budeš nemocná. Hodně nemocná. Budeš trpět aspoň tělesně, když to duševně neumíš. A jestli si i přitom zachováš svůj dosavadní duševní stav, smlouva se zruší. Jsem na tebe moc zvědavej. "Otočil se na podpatku, zasmrděl sírou a zmizel.
Probudila se. Svíčka na stole dohořela a propálila ubrus. Svatební dar od tchyně. Bylo jí zle. Moc zle. Ale věděla, že svojí hozenou rukavici zvedne a bude bojovat. Kvůli těm podle pekelníka nezvedeným dětem. Aby měly před sebou nějaký pozitivní příklad, až budou jednou i ony nuceny splácet ty svoje šeredně nevýhodné smlouvy.

 

Autor: Martina Studzinská | středa 21.3.2018 16:24 | karma článku: 14,00 | přečteno: 778x
  • Další články autora

Martina Studzinská

Máj - lásky čas?

"Byl pozdní večer, první máj. Večerní máj - byl lásky čas." Tak praví básník. My starší máme s prvním májem spojené prvomájové průvody. O nich jsem psala před rokem. Jaká je ale původní májová tradice?

2.5.2019 v 16:39 | Karma: 6,35 | Přečteno: 166x | Diskuse| Ostatní

Martina Studzinská

Malé i velké čarodějnice, ke startu připravit!

Zítra vzplanou na mnoha místech ohromné vatry. Budou se pálit čarodějnice. Co o této tradici víme a co se můžeme domnívat? Jaké je poselství téhle zvláštní noci?

29.4.2019 v 19:36 | Karma: 8,40 | Přečteno: 182x | Diskuse| Ostatní

Martina Studzinská

Jak dlouho by se tady válel?

Neznalost zákonů neomlouvá. A to ani těch přírodních. Pokud věci necháme být tam, kde jsou, možná se nám vzniklá zátiší nebudou ani za mák líbit.

21.4.2019 v 21:44 | Karma: 16,76 | Přečteno: 501x | Diskuse| Ostatní

Martina Studzinská

Toaletní papír, životní filosofie a všechno to kolem

Napadlo vás někdy zamyslet se nad takovou běžnou věcí denní potřeby, jakou je obyčejný toaletní papír? Aneb co také musí řešit pedagog na Den učitelů.

28.3.2019 v 21:24 | Karma: 15,01 | Přečteno: 456x | Diskuse| Ostatní

Martina Studzinská

Když se zblázní hodiny

Už jste si toho taky všimli? Hodiny jsou symbolem naší volby, našeho směřování v čase nám vyměřeném. Mám dojem, že to platí hlavně pro ty klasické, s ručičkami. Jakmile se pokazí, měli bychom se nad sebou zamyslet.

16.3.2019 v 9:31 | Karma: 13,43 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 188
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 587x
Jsem sběratelka zajímavých moudrých a poučných příběhů. Potkávám je při svojí práci s lidmi. Některé jen proplují kolem a jiné mi nedají pokoj, dokud je prostě " nenadatlím".

Seznam rubrik